Sometimes they take people, and they don't say why,
sometimes people leave and they never say goodbye,
sometimes there are no second chances to say I love you,

sometimes there are no next times,

sometimes you lose someone and you feel like your heart has followed them to heaven and sometimes there is just nothing you can do to make the tears stop.

Sometimes, no matter how much faith we have, we lose people. But you never forget them. And sometimes, it's those memories that give us the strength to go on.

Sometimes you have to forgive someone just because you want them in your life.

Thursday, January 5, 2012

FIZIK-AHLI FALAK

hari ni belajar benda baru yang memang tak jangka langsung Arie dapat tau pasal bintang dan cara nak tengok bintang kat langit.. so,tepat jam 8.30malam berkumpul di jabatan Sains.. first Dr Norizan terangkan camne nak baca dan tengok STAR CHART.. mule2 pegang cam pening dan tak tau pe benda.. haha.. tapi lepas diterangkan baru la tau.. pastu Dr Tan take turn lak terangkan pasal teleskop untuk tengok bulan dan planet jupiter.. 


cara nak baca STAR CHART ni.. letakkan kat atas kepala dengan bahagian utara menghala ke bahagian depan.. pastu kenalpasti tarikh dan masa dan tengokla bintang jenis apa yang tedapat di altitud tu.. macam2 jenis bintang dan nama yang pelik2 dan tak pernah didengar..


ni terlebih excited da belajar pasal bintang ea.. haha..


briefing oleh Dr Norizan tentang STAR CHART..


no komenla.. haha..
ngah fokus ni nak tengok bintang yang terdapat dalam setiap buruj.. 
of course la Arie tengok Arie nye buruj iaitu TAURUS.. hehe..


baca tentang altitud dan cara nak tau pasal bintang2.. mule2 agak pening tengok bende alah warna biru tu.. tapi lepas briefing ok la.. 


hehe.. ni saje2 posing untuk kenangan..


Dr Tan terangkan pasal cara2 pengendalian teleskop sebab nak tengok bulan dan planet jupiter jap lagi..




malam tadi nampak buruj TAURUS,GERMINI dan ORION.. dalam buruj orion kitaorang dapat lihat bintang seperti betelgeuse,bellatrix,saiph dan rigel.. klu buruj taurus lak kitaorang dapat lihat buruj aldebaran dan plelades.. manakala,klu buruj gemini seperti castor,pollux dan alhena.. 

first time rasa baru dapat tau nama2 bintang ni.. selama ni just tengok kat langit je.. habisla jenuh otak nak mengingat dan berbelit2 lidah nak sebut nama.. haha.. nway,best experience tapi penat mendongak dua jam.. haha..



ni la gambar bulan dan ada bintang sebenarnya.. tapi tak nampak sangat lak bintangnye.. 


Miss Tan dan En Zul berkolaborasi untuk mengendalikan teleskop supaya berada di kedudukan yang tepat untuk melihat bulan dan planet jupiter dnegan jelas..


serius,ingatkan fizik sem ni banyak pengiraan.. so cam relax sikit dari membaca.. tapi tak la pulak.. makin banyak membaca dan menghafal ada la.. haha.. pape pun redah jela.. klu BIODIVERSITI DAN EKOSISTEM dulu boleh buat,takkan ni tak boleh buat kan.. chaiyok2.. insyaAllah,everything will be ok.. ALL IS WELL..;p

p/s : terpegun dan terpesona dengan ciptaan Allah.. rasa cam nak pergi angkasa dan tengok bintang,bulan,planet2 dan macam2 yang ada di sistem suria secara life.. 

No comments:

Post a Comment