Sometimes they take people, and they don't say why,
sometimes people leave and they never say goodbye,
sometimes there are no second chances to say I love you,

sometimes there are no next times,

sometimes you lose someone and you feel like your heart has followed them to heaven and sometimes there is just nothing you can do to make the tears stop.

Sometimes, no matter how much faith we have, we lose people. But you never forget them. And sometimes, it's those memories that give us the strength to go on.

Sometimes you have to forgive someone just because you want them in your life.

Monday, January 16, 2012

BULAN

first sekali,klu mule masuk kelas mesti cikgu akan tanya soklan kepada murid2 untuk mengetahui tentang pengetahuan sedia ada murid2.. sama gakla macam kitorang belajar kat maktab ni.. masuk je mesti kena ready coz lec akan tanya dulu la sebab nak tahu pengetahuan sedia ada kitorang.. bile masuk kelas fizik,bile dengar pasal astronomi.. hmmm...alamak.. aduhai,lemah den.. tapi actualy,best.. serius,mule2 cam tak best.. not bad la dapat tau apa yang kita tak tahu.. banyak yang Arie tahu dalam kelas Bumi dan Angkasa Lepas.. dan tak sangka lak selama ni Arie miskonsepsi tentang bulan ni.. haha.. baru faham nape bulan gini2 dan bla2.. haha..

nak tau tak apa miskonsepsi Arie??? tak sangka lak dari sekolah rendah sampai la masuk maktab ni,da umur 22 tahun barulah miskonsepsi ni dibetulkan.. lawak2.. haha.. ;p

-bulan berputar mengelilingi bumi dari barat ke timur mengikut arah lawan jam selama 28 hari mengikut kalendar Islam.. bumi lak berputar di atas paksinya mengelilingi matahari dari barat ke timur bersama2 dengan bulan mengelilingi matahari.. so,thats why matahari terbit dari timur dan terbenam dari barat.. ce klu matahari terbit dari barat,memang alamat nak kiamat la tu..

-bulan tak boleh dilihat pada waktu siang.. salah sama sekali, sebab bulan sebenarnya boleh dilihat pada waktu siang dan pada hari dengan masa tertentu.. sebabnya adalah disebabkan oleh peredaran bulan mengelilingi bumi di atas paksinya.. hehe..

-setiap malam nampak bulan.. salah sama sekali gak.. sebab hanya masa dan hari tertentu boleh tengok bulan pada waktu malam.. dan sebabnya sama je disebabkan oleh putaran bulan di atas paksinya mengelilingi bumi.. 

serius,bile da faham camni dan camtu tentang bulan,nape gini dan gitu,memang bestla.. excited lak belajar pasal astronomi ni.. hehe.. putaran bulan pada paksinya ikut kalendar Islam.. sebab tu la setiap 15 hari bulan dalam bulan Islam bulan purnama.. kenapa??? sebab yang sama je.. hehe.. susah nak explain.. kena face to face dan buat demonstrasi baru korang leh faham apa yang Arie nak terangkan.. hehe.. 

siap model lagi sebab lec nak bagi kitorang faham tentang peredaran bulan dan macam mana berlaku perubahan fasa bulan.. disamping bulan mengelilingi bumi,bulan turut sama dengan bumi untuk mengelilingi matahari.. waa...so,complicated.. tapi bile wat simulasi dan tengok demonstrasi,confirm faham punyela.. hehe..


hijau=bulan
putih=bumi


kita akan nampak bulan dari sudut pandangan kita iaitu 180'.. tapi apabila bulan berada di luar pandangan kita,kita takkan nampak bulan tu.. kita akan sentiasa nampak permukaan bulan yang sama.. sebabnya, masa untuk bulan membuat putaran lengkap adalah sama dengan untuk bulan membuat satu peredaran lengkap,bahagian bulan yang sama menghadap ke bumi..

fasa2 bulan.. senang nak faham bila tengok gambar..


fasa dan bentuk bulan..

lagi detail tentang bulan dan fasa2 bulan..
hope tak miskonsepsi lagi dan faham tentang bulan ni..


simulasi peredaran bulanmengelilingi bumi dan fasa bulan yang terbentuk..

pasni,ada amali kena mencerap langit tengok bulan pada waktu malam.. hmm...hope everything ok la.. report sorang2 lak tu..wish me luck k.. ;)

p/s : best gak belajar pasal bulan ni.. pasni belajar pasal awan,batu dan macam2 lagi la.. jom kita explore sama2.. bakal2 ahli astronomi la pasni ea.. bukan bakal cikgu lagi la.. haha.. ;p



No comments:

Post a Comment